רכיבה על כלי רכב דו גלגלי בגשם


כללי הזהירות והבטיחות לרכיבה בגשם

על אף מיעוט ימי הגשם בישראל במהלך השנה, על הרוכבים להתכונן אליהם ברצינות המלאה, מאחר וכל תנאי הרכיבה משתנים ומצריכים שינוי משמעותי בכל ההרגלים סביב הרכיבה: בהתארגנות לפני הרכיבה ובחירת הלבוש, בתשומת הלב לסביבה, בתפעול הדו גלגלי עצמו ובעיקר בפעולות שהרוכב נדרש לבצע בתנאי אחיזה ירודים כמו בלימות, האצות פניות.

נדגיש כי רכיבה מייד אחרי הגשם המשמעותי הראשון עלולה להיות מסוכנת יותר מבדרך כלל, וזאת משום שמי הגשם שזה עתה ירד, מתערבבים עם האבק ושאריות השמן שהצטברו במהלך חודשי הקיץ על האספלט, והמים מציפים החוצה. התוצאה היא תערובת חלקלקה שפוגעת משמעותית באחיזת צמיגי הקטנוע או האופנוע הנעים בכבישים ובדרכים.

מרווחי ביטחון ומרחקי בלימה

לפיכך, אחרי הגשם הראשון ובכל רכיבה אחרת על אספלט רטוב, יש לרכוב לאט יותר ולשמור על בועת ביטחון באופן קבוע סביב הכלי ורוכבו. הווה אומר: על הרוכב לוודא שהוא רחוק מספיק מסכנות, מלפנים, מהצדדים ומאחור, כי מרחקי הבלימה של הדו גלגלי ושל שאר הרכבים סביב, גדלים כשהכביש רטוב.

כמו בכביש יבש, גם בכביש רטוב יש לבצע בלימות הדרגתיות המבוצעות על ידי לחיצה חלשה על מנופי שני הבלמים, שמתגברת לכדי לחיצה חזקה יותר ויותר עד לעצירה המוחלטת. תמיד יש להעדיף בלימה מוקדמת מאשר להזדקק לבלימה חדה ומיידית.

תאוצות והטיות

על הרוכב לבצע האצות מדודות, מדורגות ושקולות, ולא לתפעל את מצערת הגז של הקטנוע או האופנוע, בצורה חדה ואגרסיבית. פעולות העלולות להביא לאיבוד אחיזה של הצמיג עם הכביש.

בנוסף, מומלץ לצמצם ככל האפשר את הזגזוג בין הרכבים, שמצריך הטיות חדות וחריפות מצד לצד, העלולות להביא לאיבוד אחיזה פתאומי של הצמיגים על האספלט הרטוב.

שימו לב לסימוני הצבע על הכביש. אלו אזורים חלקלקים במיוחד לאחר הגשם, ולכן יש לנסות ולהעדיף שלא לרכוב על גביהם, בעיקר במצבים בהם נדרשת הטית הדו גלגלי. אם אין ברירה וחייבים לעבור על גביהם, יש לעשות זאת בתפעול חלק ככל האפשר של המצערת – הן בהאטה והן בתאוצה. כמו כן, גם תפעול הבלמים צריך להתבצע בזהירות יתרה.

תחזוקת קטנוע או אופנוע

יש להקפיד על לחץ אויר תקין בצמיגים, ועומק חריצים בהתאם להוראות יצרן, על מנת שיוכלו להתמודד בהצלחה עם תנאי האחיזה הירודים. 

במידה ומדובר על קטנוע מתקדם טכנולוגית כמו הקימקו דאון טאון 350 או הפיאג’ו MP3 300 בעלי מערכות בקרת האחיזה (מערכת TC או TCS), יש לוודא כי המערכת פעילה ותקינה טרום תחילת הרכיבה.

יש לוודא כי מערכת הבלמים תקינה מבחינת הוראות היצרן לגבי רפידות הבלם ונוזלי המערכת, וכן כי מערכת ה-ABS, במידה וקיימת בקטנוע או באופנוע, אכן פעילה ותקינה.

DownTown 350 Tcs

אמצעי מיגון לקטנועים ואופנועים מבית עופר אבניר

האפשרות הזולה והנוחה ביותר לרוכבים, היא להיעזר בחליפת גשם דקה וייעודית הנלבשת מעל גבי ציוד הרכיבה היומיומי הקבוע של רוכב האופנוע או הקטנוע. חליפת 2 חלקים, הנוחה יותר לשימוש מחליפה מלאה בת חלק יחיד, ניתן למצוא ב-“אבזריון מבית “עופר אבניר” במחירים שמתחילים ב-280 שקלים (מתוצרת Speed Race).

אפשרות מתקדמת אך יקרה יותר היא הצטיידות במעיל רכיבה ומכנסי רכיבה ייעודיים וממוגנים, ששכבתם החיצונית אטומה למים ובטנתם הפנימית שומרת על חום הגוף וניתנת לפירוק משאר הבגד. מעיל רכיבה איכותי עם מאפיינים שכאלו, הוא ה-Spartan של Alpinestars שמחירו 1062 שקלים.

לגבי מיגון כפות רגלי הרוכב – ניתן לעטוף את נעלי היומיום בערדליים יעודים שישמרו עליהם מפני גשם או להצטייד בנעלי רכיבה ממוגנות וייעודיות לרכיבה בגשם כמו ה-J6 של אלפינסטארס שמחירן הוא כ-590 שקלים. על כפות הידיים יש לעטות כפפות רכיבה ייעודיות המותאמות לחורף ועמידות למים.

יש להקפיד שאלו לא יהיו מסורבלות מדי בתפעול מנופי ומכלולי הכלי הדו גלגלי, ויחממו מספיק כדי למנוע קפיאה של האצבעות שבתוכן. כפפות שכאלו ניתן להשיג במחירים שמתחילים ב-250 שקלים, כמו ה-RSWP של יצרנית הכפפות Five.