צמיגי שטח?



כדאי שתכירו אותם מקרוב, הם אלו שמאפשרים לכם הנאת רכיבה לצד אחיזה יציבה

מנוע זה חשוב, אין ספק. אבל בלי צמיגים נכונים, הרכב שלך לא יזוז. החשיבות של התאמת הצמיג לרכב השטח היא קריטית, כשתפקידם להיות כמה שיותר צמודים לפני השטח, כדי שיעניקו אחיזה יציבה בכל סוג שטח, מהיר או משובש. מעבר לאחיזה טובה, צמיגים נכונים משפיעים מאוד גם על נוחות הנסיעה, לכן פה אנחנו לא מקטינים ראש.

סקירה קצרה של ההבדלים בין מגוון הסוגים והיצרנים תראה לכם איך הם משפיעים על התנהגות הכלי בשטח.

יאללה מתחילים

 

הגודל כן קובע – איך נדע לקרוא את גודל הצמיג ומה זה אומר

כל צמיג מורכב מ-3 מידות שונות שמתחלקות לשתי צורות מדידה – אינץ' ומילימטר.

 

בואו ניקח לדוגמה מידה כזו: 265/60/15:

265 מילימטר הם 26.5 ס"מ רוחב צמיג

60  מסמן את גובה הצמיג מהג'נט לקצה העליון, במדד של אחוזים מגובה הצמיג, כלומר, 265X0.6=159, זאת אומרת 16 ס"מ סה"כ.

15 מסמל את קוטר החישוק/ג'נט באינצ'ים 15X2.54=38

 

גובה הגלגל הסופי מורכב אם כך מקוטר הגלגל (38 ס"מ) + פעמיים גובה הדופן (16 ס"מ) = 70 ס"מ גובה לצמיג הספציפי הזה.

נכון, החישוב המסובך הזה נראה קצת כמו כאב ראש, אבל תחשבו שכשמודדים באינצ'ים זה חישוב אחר לגמרי, אז חצי נחמה…

 

המקבילה באינצ'ים תהיה 31X10.5R15:

 

31 מסמל את הקוטר החיצוני (78 ס"מ סה"כ)

10.5 מסמל את רוחב הצמיג (שווה ערך ל-26.6 ס"מ)

R15 מסמל את קוטר הג'נט (מקביל ל-38 ס"מ)

 

בתמונה זו אפשר לראות למה מתייחסות המידות בפועל:

 

וכאן אפשר לראות רישום מידות גם לפי אינצ'ים 29X11R14 , ובמקביל גם במילימטרים 275X65R14

מה צריך לשקול כשבאים לבחור מידות צמיג?

גם פה, כמו בחיים, אין עניין של נכון לא נכון. כשבוחרים מידות צמיגים תמיד יהיה משהו שיגיע על חשבון דבר אחר, לכן חשוב להבין מה השיקולים שצריך לעשות כדי לבחור בסופו של דבר את הצמיג הנכון ביותר עבורכם.

 

שיקול גודל החישוק (הג'נט)

גודל החישוק תמיד יגיע על חשבון גודל הדופן – חישוק גדול יותר, חתך קטן יותר.

היתרון? ככל שגובה החתך גבוה יותר יש יותר גמישות אבל פחות יציבות, לכן חישוק גדול מול חתך קטן יותר יעניק יציבות באחיזת הכביש. בדיוק בגלל זה נפוץ יותר לראות גדלים כאלה ברכבי ספורט.

החסרון? דופן קטנה יותר משמע פחות גמישות.

 

שיקולי גודל הצמיג

צמיג גדול יותר אומר יותר גובה יחד עם מרווח גחון גדול.
אפשר להרגיש את זה במיוחד כשנוסעים בדרך חולית משופעת קפיצות, בזמן שהאף/הגחון לא פוגע באדמה. גם בנסיעה בשטח סלעי גודל שכזה ימנע פגיעה של אבנים ומדרגות.
בנוסף, צמיג גדול יותר אומר דופן גדולה יותר, מה שאומר גמישות גדולה יותר.

החסרון שקיים בנסיעה בכלי גבוה יכול להתבטא ב- body roll, שזה בעצם מעבר של משקל מצד לצד שיכול לגרום להתהפכות.

כל בעלי ה- MAVERICK שם בחוץ, אל דאגה, הרכבים האלו ידועים ככלים סופר יציבים עם body roll נמוך.

 

מצורפת תמונת דוגמה לכלי שפונה ימינה, כאשר כל המשקל בחלק העליון עובר שמאלה:

בעקרון, ככל שהכלי גדול יותר הוא בעל משקל גבוה יותר, וצמיג כבד יותר משפיע על הנסיעה עצמה. לכן, מומלץ לבדוק את הבדלי המשקל בין היצרנים השונים.

חשוב לשים לב: בבחירת צמיג במידה גדולה יותר חשוב לוודא שהוא לא נוגע בדופן העליונה והאחורית, גם בסיבוב ההגה לקצה.

 

לחץ אוויר: עשו טובה ואל תקלו כאן ראש

שמירה על לחץ אוויר תקני ולפי המידה הנכונה משפיעה מאוד על סגנון הנסיעה ובעיקר על יציבות ובטיחות הכלי.

אם לחץ האוויר שבצמיג יהיה בחוסר, איזון הכלי יתערער מחוסר יציבות.

מה חשוב לשקול כשבוחרים את מידת לחץ האוויר?

בגדול זה תלוי בסוג השטח. בשבילים מהירים מומלץ למלא לחץ אוויר גבוה יותר, בו החתך נהיה קטן יותר וכך נוכל לנסוע מהר יותר. במצב כזה גם אין דאגה מבחינת האחיזה כיוון שמהירות נסיעה גבוהה יותר מאפשרת היצמדות חזקה יותר לשביל.

שיקול נוסף הוא עניין פריקת הצמיג. מה שקורה הוא שבהטייה לצד, כל משקל הכלי עובר לצמיג, משמע שמחסור בלחץ אוויר יכול לגרום ליציאת הצמיג מהחישוק. בדיוק בגלל זה יש היום דגמים מסויימים של ה-MAVERICK  שמגיעים עם חישוקי BIDLOCK – חישוק נוסף מרובה ברגים שמצמיד את הצמיג לחישוק

צמיג מוצמד לחישוק

 החסרון בנסיעה עם לחץ אויר גבוה מתמקד בעיקר בפחות גמישות ובשחיקה מהירה יותר של הצמיג.

ומה עם לחץ אוויר שמתאים לחולות וסלעים?

בנסיעה חולית עדיף להוריד את לחץ האוויר לאזור ה-8-12 PSI. ככל שנוריד לחץ אוויר כך רוחב הצמיג שבמגע עם החול יהיה גדול יותר, מה שימנע שקיעה ויקל על התקדמות הרכב. החסרון כאן, כמו שציינתי קודם, הוא מצב של פריקת צמיג, אבל במידה והצמיג נעול עם BIDLOCK זה כבר מצמצם את הסיכון הזה משמעותית.

נסיעה בלחץ נמוך מסייעת גם בטיפוס סלעים כיוון שמתאפשרת אחיזה רחבה יותר בסלע. אבל, חשוב לזכור שנסיעה בלחץ אוויר נמוך יכולה גם לפצוע את הצמיג בצדו ולחייב תיקון רציני יותר.

ישנה גם אופציה של צמיגים ייעודיים לנסיעת חולות שנקראים "כפות", והמטרה שלהם היא לפנות את החול הרך מלפנים.

 

צמיג כפות. מיועד לנסיעה בחולות עמוקים ובדיונות

בואו נכנס קצת לקרביים של הצמיגים שלנו

מצב טוב ששמעתם את המושג PLY6 PLY8 וכדומה. מה זה בדיוק אומר?

צמיג של כלי MAVERICK למשל (בניגוד לצמיג של ג'יפ או כזה שחלק מהצמיג מורכב מברזל) מורכב משכבות של ניילון, פוליאסטר וסיליקון, על מנת לשמור על חוזק מצד אחד ולאפשר 'צמיגיות' מצד שני.

 

החוליה החלשה בכל צמיג לצורך הענין היא מצב של קרע בדופן. ככל שנוריד את לחץ האוויר או ניסע 4X2 בדריפטים או בפניות חדות באזור עם אבנים – נגדיל בעצם את הסיכוי לקרע בדופן. ה- PLY מתייחס לכמות השכבות שבצמיג. חלק מהיצרנים דואגים לציין על גבי הצמיג מכמה PLY מורכבת הדופן ומכמה PLY מורכבת סוליית הצמיג.

בגדול, נכון לחשוב שככל שהדופן חסונה יותר וככל שכמות ה-PLY גדולה יותר – הצמיג טוב יותר. אבל גם כאן יש ענין של חסרון, ובמקרה כזה PLY גבוה יותר גם אומר פחות גמישות, פחות אחיזה, ויותר משקל.

העדיפות היא לבחור סוג צמיג שיתאים לכל סוג שטח.

 

סוליות ושאר ירקות

מבנה סוליית הצמיג משתנה מיצרן ליצרן וגם מדגם לדגם. בעקרון, ככל הצמיג בשרני יותר (כמו בתמונה בוורוד) ויש לו מרווח גדול יותר בין קוביה לקוביה – כך הוא יפנה יותר לכלוך ויתאים יותר לנסיעה בוצית, או טיפוס על סלעים.

צמיג 'בשרני' לנסיעות קשוחות יותר

 לעומת זאת, צמיג עם סוליות פחות בשרניות (תמונה בכחול) יתמלא מהר יותר בבוץ מה שיכול לגרום להחלקה. מאוד מסוכן בנסיעה בעונת החורף.

צמיגים עם צפיפות גבוהה יותר בסוליה מתאימים יותר לשבילים כיוון שיש להם אחיזה חזקה יותר, יחד עם אורך חיים גדול יותר, וזה בגלל חלוקה מאוזנת יותר של העומס על שטח צמיג גדול יותר.

 

צמיג בשרני לייט

 

רגע, ומה עם עניין רוחב הצמיג?

בטח שמתם לב שחלק מהכלים מגיעים עם צמיגים רחבים מאחור, וצרים מקדימה. למה בעצם?

במידה ונוסעים 4X2, כוח הדחיפה וכוח המנוע עוברים רוב הזמן רק לגלגלים האחוריים, מה שאומר שנדרשת אחיזה רחבה וחזקה בין הצמיגים לתוואי השטח. לכן, אין צורך בצמיג רחב גדול מקדימה.

בסגנון נסיעה 4X4, יחד עם חשיבות מרווח הגחון לנסיעת טיפוס/דיונות, כדאי לשקול להרכיב 4 צמיגים זהים מקדימה ומאחורה.

 

לפני סיום, כמה טיפים שישמרו עליכם ועל הצמיגים שלכם פיקס

  • אחרי כל נסיעה מומלץ לבדוק ולחזק את ברגי ה-BIDLOCK. במידה והם השתחררו מעט יש סיכוי גדול יותר שחול יכנס פנימה ויגרום להחלשות האחיזה.
  • לפני כל נסיעה כדאי לבדוק לחץ אוויר זהה בכל הצמיגים. חוסר אוויר יכול לגרום לאיבוד אחיזה של הכלי במהלך נסיעה.

**לחץ האוויר חייב להיות זהה בכל 4 הצמיגים, אבל במידה ומאחור הצמיגים רחבים יותר מהקדמיים – מומלץ שלחץ האוויר באחוריים יהיה גבוה ב- 2 PSI.

  • הג'נטים עשויים אלומיניום, לכן בכל מקרה של חריגת אוויר אין לנסוע על צמיג ריק, כי זה יוצר מצב בו הג'נט יכול להישבר מבלי שיהיה אפשר ליישר אותו.

 

צאו לטייל חבר'ה

ברור שאנחנו לא יכולים להחליף צמיגים בכל טיול וטיול. מה שכן, אתם כבר וודאי מכירים את סגנון הנסיעה שלכם, אם יותר סלעי, יותר שבילים מהודקים, או יותר דיונות וכו'. אז הכי נכון מצדכם יהיה להתאים את הצמיג לסגנון העיקרי שלכם וקדימה, לצאת לטייל.

 

תמשיכו לעקוב חברים, הקהילה שלנו גדלה ויותר רוכבים מתחילים להכיר את הכלים שלהם מקרוב. זה עושה לנסיעות רק טוב. באחריות 😎