תחזוקה ותפעול של טרקטור משא



טרקטורי משא (UTV) הפכו בשנים האחרונות לכלי עבודה מועדפים בקרב קהלים מגוונים של משתמשים ובכלל זה חקלאים (כולל בני מושבים וקיבוצים המשתמשים בהם גם באופן פרטי), עובדי תחזוקה ורשויות מקומיות, קבלנים, תיירנים, יערנים, אנשי לוגיסטיקה ועוד. 

בחברת “עופר אבניר” אנחנו משרתים בקטגוריה הזו גם לקוחות פרטיים וגם לקוחות עסקיים, לרבות חברות עם ציים גדולים של עשרות רכבים תפעוליים. שירות שכולל מענה לקציני הרכב אשר עומדים בראש צי כזה ונושאים עמם באחריות כבדה הן לתחזוקה ותפעול והן לבטיחות העובדים והסביבה. 

תחזוקה של טרקטור משא בשטחמהו טרקטור משא ומה תפקידו?

טרקטור משא הוא רכב רב-שימושי שמותאם לסביבה תפעולית תובענית, ומציע שילוב מנצח של עבירות מעולה, אמינות, קלות תחזוקה ובטיחות גבוהה. בשונה מטרקטורונים ספורטיביים או רכבי שטח אחרים, לטרקטורי משא יש יתרון חשוב – ניתן לנסוע בהם גם בכבישים ציבוריים (בכפוף לרישיון נהיגה מתאים). 

תודות לכך הם מתאימים למי שזקוק לרכב עבודה ביום יום, אך גם רוצה ליהנות ממנו בשעות הפנאי – לטיולים בטבע, לסיורים בקיבוץ או לנהיגה רגועה בשבילי עפר וטבע. זו גם הסיבה לכך שהכלים הללו נחשבים כאמור לפופולריים בהתיישבות העובדת, בקרב קיבוצניקים ומושבניקים. 

בסוכנות “עופר אבניר” עומדים לרשותכם מספר דגמים איכותיים של רכבים תפעוליים מתוך מטרה לענות על הצרכים המשתנים של כל לקוח וכל סקטור. אולם למרות ההבדלים בין המשתמשים, הדרישות העיקריות דומות: נוחות תפעול, סביבה ארגונומית לנהג ולנוסעים, עמידות בתנאי שטח קשים, ותפקוד יעיל גם במשימות יומיומיות וגם בשימושים ייעודיים ומורכבים. בשנים האחרונות עולה גם הביקוש לכלים חדשניים וטכנולוגיים. 

במאמר הקצר הבא ניגע בנושא מכיוון אחר, מהנקודה של “היום שאחרי”. כולל טיפים והדרכות לתפעול נכון של הכלי ואיך לשמור עליו לשנים קדימה גם בעבודה מאסיבית ואגרסיבית בשטח. 

טרקטור משא הוא כלי רכב לכל דבר ועניין

היות שטרקטור משא הוא כלי רכב לכל דבר ועניין, עם לוחית רישוי ואפשרות לנסוע על הכביש, צריך בראש ובראשונה להתייחס אליו כרכב. החל מתחזוקה שוטפת וכלה בטיפולים תקופתיים. 

מבחינת טיפולים, יש להביא את הכלי למרכז שירות בתום כל 200 שעות. במרכז השירות יערכו לכלי בדיקות מקיפות ויטופלו תקלות שונות בהתאם למצבו ולפי הנחיות היצרן. רצוי כמובן לעבוד עם מותגים מוכרים שיש להם שירות ברמה גבוהה וזמינות של חלפים מקוריים. 

בחברת “עופר אבניר”, לדוגמה, אנחנו עובדים רק עם המותגים האמינים ביותר מבחינתנו – CF MOTO ו-CAN AM. מותגים שהם שם נרדף לאיכות ושרידות גם בתנאים מורכבים, וש”עושים את העבודה” כבר שנים רבות עבורנו ועבור לקוחותינו. 

בכל הנוגע לרכיבה עצמה יש לחגור חגורות בטיחות ולהקפיד על כל חוקי התנועה. בפרט (אך לא רק) כאשר אתם עולים על כבישים ונתקלים במשתמשי דרך נוספים. ככל שהרכב משמש לעבודה רצוי להדריך את העובדים המתפעלים אותו לגבי אירועי בטיחות ולתת דגשים על נסיעה לאחור, הדלקת אורות וכדומה.

ביטוח: זכרו להקפיד על רכישת ביטוח חובה לרכב, אשר כשמו כן הוא – חובה מכוח החוק. נסיעה על טרקטור משא ללא ביטוח היא עבירה שעלולה גם לגרום לנזק כלכלי בשל העדר כיסוי לנזקי גוף שייגרמו כתוצאה מהשימוש בטרקטור כרכב מנועי. מומלץ – בלשון המעטה – שלא לוותר גם על ביטוח רכב מקיף לכיסוי מפגיעות רכוש, גניבה, השחתה ועוד. ברוב הפוליסות תוכלו לרכוש גם הרחבות ספציפיות כמו שירותי דרך, שמשות, אש וכדומה. כמובן שמומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח בשביל לוודא שכל הפינות סגורות. 

רק נהגים מורשים, בלי משחקים

נהיגה על טרקטור משא חייבת להיות על ידי בעלי רישיון מתאים בלבד. בלי לעגל פינות ובלי תירוצים כמו “רק קפצתי לרגע”. החוק הוא חד וברור כאשר נהיגה ללא רישיון מסוכנת הן לנהג, הן לנוסעים והן לסביבה. 

איזה רישיון צריך? טרקטור משא מדגם T1 מחייב רישיון נהיגה בדרגת 1 כמו טרקטור רגיל. רישיון זה מתאים לשימוש בשטח רכב תפעולי ו/או בתוך תחומי קיבוץ או מושב. נסיעה בכבישים עירוניים או בין-עירוניים אינה מותרת עם רישיון זה. בעלי רישיון בדרגה ב’ יכולים כבר לנוע עם הכלי גם באזור עירוני. החוק מתיר להתחיל בלימודי נהיגה על טרקטור משא כבר בגיל 15, ואפשר לגשת לתיאוריה כבר בגיל 15 וחצי. מבחן מעשי (טסט) ורישיון בפועל מותרים מגיל 16.רכבי עבודה איכותיים

טיפים נוספים לתחזוקה שוטפת

  • נקו היטב את הכלי לאחר נסיעות שטח – דחיית הניקיון עלולה לגרום ללכלוך להתקשות, להצטבר ולגרום לנזקים במערכות הטכנולוגיות השונות. שימו לב שכדאי להימנע משטיפה בלחץ גבוה באופן ישיר על אזורים רגישים. 
  • בדקו תדיר לחץ בצמיגים ופילטרים – בדומה לכל רכב, ובפרט כאשר מדובר על כלי שנוסע גם בשטחים “משובשים”, חשוב מאד לוודא לחץ אוויר בצמיגים בהתאם להוראות היצרן ולבצע בתדירות גבוהה בדיקות וניקוי פילטר אוויר. במידה שמדובר על כלי עבודה, שגם אולי עובר לעתים בין נהגים, רצוי לוודא נוהל מסודר של סוף יום הכולל בדיקות שגרתיות. שימו לב, למשל, לגבי מסנן האוויר, שהוא עלול להיסתם בעקבות נסיעה בשבילי עפר וסתימה כאמור, כאשר תיווצר, תעלה את צריכת הדלק ותפגע בביצועים. 
  • היו רגישים לבלמים – שחיקת בבלמים מסכנת חיים וברכבים כמו טרקטור משא חשוב להיות עם “היד על הדופק”. רעשי מתכת עלולים, למשל, להעיד על שחיקה ברפידות. 

לסיכום, 

טרקטור משא הוא מכונה נפלאה שיכולה לשרת אתכם נאמנה גם שנים רבות קדימה. כשאתם קונים טרקטור משא מחברה מוכרת, כמו “עופר אבניר”, אתם מקבלים גם את המעטפת השלמה ליום שאחרי. זכרו שאורך חייו של הכלי ורמת הביצועים שלו נגזרות ישירות מהאופן שבו אתם מתחזקים ומתפעלים אותו. 

שימו לב במיוחד למצבים שבהם הרכב עובר בין ידיים שונות וקבעו נהלים ברורים הן ברמה יומיומית והן נוכח תחזוקה תקופתית נדרשת. קראו את העלון ליצרן ואתם מוזמנים תמיד להתייעץ עם המומחים שלנו בחברת “עופר אבניר”.