אלו הפעולות שצריך לעשות כדי שתגיעו מוכנים לטיול שטח הבא
יצאתם לשטח עם הטרקטורון, נתתם בגז וניהנתם… עכשיו סופרים את הדקות עד לטיול הבא.
הטרקטורונים עובדים קשה בשטח ולכל מי שיוצא לשטח ודואג מכל רעש / זעזוע נגיד כאן – שחררו את הלחץ! קניתם טרקטורון בשביל ליהנות ולא צריך לדאוג ולחשוב שהכלי נהרס מכל דבר קטן.
יחד עם זאת, ולצד העובדה שהטרקטורונים אכן תוכננו כדי לעמוד באתגרים ובעומסים של רכיבה מהירה, האחריות לתקינות הכלי לאורך זמן חלה עלינו, הרוכבים.
לא באים לאיים או משהו, אבל רוכב שלא יתחזק את הטרקטורון שלו ולא יקפיד לבצע את הפעולות שנציג כאן, מזניח את הכלי שלו וצריך לצפות לתקלות. כמובן שהכלי לא יתפרק אם לא תשטפו אותו אחרי טיול אחד ואפילו שניים, אבל אם ההזנחה תהפוך להרגל אין ספק שיבואו תקלות, במוקדם או במאוחר.
והכי מבאס שזה קורה שניה לפני שאתם מתחילים להתארגן לטיול עם כל החבורה (מה שבדרך כלל קורה…)
כעת, בואו נכיר את פעולות התחזוקה השונות שצריך לבצע בטרקטורון, מהקלה אל הכבדה
שטיפה
הפעולה הקלה ביותר לאחר הטיול, ולא תאמינו כמה היא חשובה
הטרקטורונים נוסעים בתנאים קשים – אבק, בוץ, מים ועוד… הטרקטורון הוא ברובו חשוף ולכן אין חלק שנשאר חסין ולאורך זמן, הלכלוך הזה יכול לגרום לנזק של ממש. מייסבים, רצועה, בולמים ועוד – חייבים לעבור שטיפה אחרי כל טיול כדי למנוע חדירה של אבק / חלקי בוץ לתוכם.
וגם אם אתם מאלו שאוהבים את המראה הקרבי (המלוכלך, המבוצבץ) כדאי לשטוף לפחות את הרכיבים המכניים – ובייחוד אם אתם רוכבים באזור החוף / שטחים חקלאיים בהם יכולים להדבק כל מיני חומרים לחלקי הכלי.
במידה ואתם משתמשים בגרניק לשטיפה, יש להקפיד שלא להפעיל לחץ מים גבוה וישיר על מערכת החשמל או המדבקות של הכלי.
ניקוי פילטר אוויר
פילטר האוויר הוא אמנם מהחלקים הקטנים והלא יקרים בטרקטורון, אך יש לו תפקיד חשוב והוא זה שלמעשה מגן על המנוע שלנו מכניסת אבק שיכול לגרום לנזק משמעותי. ברכיבות מאובקות מאד, בעיקר בקיץ כאשר לא יורד גשם שמהדק את האבק לאדמה, יש לנקות פילטר אוויר כל 2-3 רכיבות (ואף בתדירות גבוהה יותר אם רכבתם באבק כבד לאורך זמן).
תהליך הניקוי כולל שטיפה של הפילטר, ייבוש וריסוס / טבילה בחומר ייעודי, וכדאי להתייעץ במכונאי שלכם לגבי אופן הניקוי המומלץ.
חיזוק ברגים ובדיקת חופשים
אבנים, קפיצות, קוליסים… אחרי יום שלם של הנאה בשטח, מומלץ לעבור על הברגים בטרקטורון ולוודא שהם סגורים כמו שצריך. הזעזועים בנסיעה מחלישים את סגירת הברגים, ובורג ש”רוקד” לאורך זמן עלול בסופו של דבר להשבר.
מעבר על הברגים יכול להיעשות בבית על ידי שימוש בכלים פשוטים, אך בדיקת חופשים היא מעט מורכבת יותר, וכדאי להשאיר זאת לבעלי מקצוע להם הניסיון / הכלי המתאימים לביצוע העבודה.
שימון וגירוז
אם הקפדתם על סעיף מספר 1, תצטרכו לוודא שאתם מבצעים גם את הפעולה הזו. שימון וגירוז הכרחיים להבטחת פעולה חלקה ורציפה של הרכיבים השונים – רגליות, שרשרת, מנופים ועוד.
טיפולים שוטפים
החלק החשוב והקריטי מכולם. אם שכחתם לשטוף את הטרקטורון או לחזק ברגים ברכיבה האחרונה – זה לא באמת נורא, אבל אם אתם רוכבים בלי לטפל בכלי, אתם ממש מזניחים! החלפת שמן ופילטרים היא קריטית, ובניגוד לבורג שאפשר לחזק, אם משהו לא תקין במנוע – יש לנו בעיה גדולה.
חברת עופר אבניר מיבאת לישראל את מותגי הטרקטורונים מהפופולריים ביותר בישראל (טרקטורוני קאן אם, טרקטורוני קימקו, טרקטורוני CFMOTO) נדלקתם על עולם השטח? מחפשים טרקטורון חדש? מוזמנים לבקר אותנו באחד מהסניפים של עופר אבניר.
הכתוב לעיל הינו המלצה. יש לעיין בספר המשתמש המסופק עם הטרקטורון ולפעול כפי שהגדיר היצרן.