ערוכים לכל תרחיש בשטח


הציוד שלכם לחילוץ כלים בשטח

שלא תגידו לא ידעתי ….. קבלו טיפ לציוד שיחלץ אתכם מהסיוט של להיתקע עם הרכב בשטח

טיול מושלם עם ה-Maverick בשטח לא מסתכם רק בתכנון והערכות מוקדמת ומדויקת של המסלול הנבחר והתמצאות בסימוני המפה , אלא גם להתארגן עם ציוד חילוץ שטח לכל מקרה אם נדרש….

כחובבי טיולי שטח מוטוריים ,נקלעתם ואו נוכחתם בכלים עומדים בשטח ואו מתעכבים בגלל תקלה לפעמים שטותית ולכן אחד מהנושאים (הכי) חשובים שיש להתארגן עליו הוא ציוד החילוץ שאתם לוקחים איתכם.

"הפתעות" של אמצע הדרך יכולות להיות גם מאתגרות ואפילו להוסיף לחוויה האקסטרימית כחלק מהאקשן שאנחנו מצפים לו. אבל ההבדל בין חוויה כיפית שנזכור בטוב מהמסלול או כזו שנרצה לשכוח תלוי בציוד החילוץ שיהיה לכם אתכם בשטח.

לא טוב היות האדם לבדו

התבלבלתם ? אל דאגה זו לא תכנית שידוכים. לפני הכול תזכרו תמיד את הכלל שלא יוצאים לבד לשטח. זהו ענין בטיחותי.

יציאה לשטח זהו בילוי חברתי ולהיות עם כלי אחד נוסף זה הכרח בטיחותי . לטייל לבד זה לקחת סיכון גם אם יחסית קטן ולא נעים, כמו במקרה של התחפרות בחול, בבוץ או כניסה להצלבה עמוקה שמונעת המשך תנועה בטוחה. אבל זה גם יכול להיות מצב מסוכן מאוד חלילה במקרה של התהפכות, או כל מצב בו נצטרך עזרה מיידית בשטח.

באזורים מסוימים יתכן ואין קליטה סלולרית, וגם לא תמיד יש אפשרות פיזית להזעיק עזרה, לכן תמיד כדאי שיהיה עמנו בטיול מבריק נוסף כדי שבעת הצורך יוכל לעזור בחילוץ .

גזור ושמור – רשימת הציוד (12 פריטים) שאתם חייבים אתכם בשטח

  1. קומפרסור ומד לחץ אויר
  2. תולעים לתיקון פנצ'ר
  3. גלגל ספייר
  4. רצועות גרירה
  5. שאקלים
  6. בוקסות וכלי עבודה
  7. רצועת הנעה
  8. מים
  9. אזיקונים
  10. מוט אפוקסי
  11. מטען לטלפון נייד
  12. טלפון לוויני

חושבים שזה מוגזם? אז ממש לא ! הנה הסיבות למה

רכבי השטח של CAN AM (קאן אם) הם עם יכולות עבירות ושרידות ללא תחרות אבל בשטח יכולות להיות הפתעות או פספוף במהלך הנהיגה שיגרמו למשל לפאנצ'ר באחד הצמיגים , שזהו אגב עניין די שכיח, שברוב המקרים אפשר לתקן בקלות ובמהירות במילוי אוויר וסתימת החור עם שרוכים מלאים בדבק (נקראים תולעים).

בדיוק במצבים כאלו זה קריטי שיהיה איתכם קומפרסור וסט תולעים.

קומפרסור. אל תוותרו עליו.

פנצ'ר בשטח? ככה עושים את זה נכון

אז קודם כל מחברים את הקומפרסור, ישירות למצבר באמצעות תנינים או לשקע המצת ברכב (שימו לב איזה חיבור יש אצלכם). בכל כלי רכב המצבר יכול להיות במיקום שונה, אבל ברוב ה- Maverick הוא ממוקם מאחורי מושב הנוסע.

ז-ה-י-ר-ו-ת! חשוב מאוד לוודא שחיבור התנין האדום הולך לסימון ה-פלוס במצבר, ושחיבור התנין השחור הולך ל-מינוס, ובנוסף גם לוודא שהחיבורים לא יהיו במגע עם הגוף כדי למנוע קצר.

אחרי שחיברתם, ממשיכים לניפוח הגלגל – חשוב להעביר את ההילוך לניוטרל ולשים לב שהרכב לא נמצא בירידה. את הרכב אתם מזיזים לא עד שאתם מזהים את מיקום החור. כדי להקל על העניין אתם יכולים להתיז מעט מים עם סבון כדי לאתר את החור.

בערכת התיקון שלכם צריכים להיות 2 כלים: מגדיל חור ומחדיר תולעת.

בעזרת המגדיל אתם מנקים ומגדילים את החור, בדיוק איפה שאמורה להיכנס התולעת. את התולעת אתם מכניסים בתוך עין המחדיר, נועצים אותה בעומק החור, כשאתם משאירים כ-1 ס"מ מהתולעת בחוץ. עכשיו כל מה שנותר הוא לסובב ולמשוך.
במידה והחור גדול אפשר להוסיף עוד תולעת וכך הלאה לפי גודל הפנצ'ר.

טיפ למתקדמים: זוכרים את הס"מ של התולעת שהשארתם בחוץ?

תוכלו לשרוף אותו עם מצית כך שהקצה שנשרף מתמסמס בעצם לחומר דביק שמתפשט וסותם את החור בצורה מושלמת.


יהיו מקרים בהם הקרעים לא יהיו ניתנים לתיקון בשטח, כמו עם קרעים בדופן למשל. במקרה הזה פשוט עוברים לשלב הבא: החלפת גלגל.

איך שגלגל מסתובב

הדרך המהירה ביותר להחלפת גלגל היא לקשור ולהטות את הצד של הכלי לכננת של כלי רכב אחר:
• משחררים מעט את האומים של הגלגל בעזרת בוקסה 19.
• מעמידים בצד השני כלי רכב בצורה אנכית, כשהפנים בכיוון הכלי התקול.
• מחברים כננת לקורה העליונה של הכלי התקול (מומלץ לשים בד כדי שהקורה לא תישרט).

• עכשיו תיזהרו: שימו לב שהכלי הגורר חייב להיות מונע כשהנהג על ההגה, הגיר במצב ניוטרל, והברקס לחוץ חזק כל הזמן הזה.
• בטיחות לפני הכל – בזמן המשיכה עם הכננת חשוב להרחיק את כולם מאזור הכבל של הכננת, כי הוא עלול להשתחרר וההצלפה יכולה להיות מאד מסוכנת.
• מפעילים הכננת בסגירתה עד להרמה מספקת של צד הרכב עם הגלגל התקול
• לסיום: מחליפים את הגלגל, ומורידים את הכלי מהשיפוע שהיה בו. מהדקים את האומים עם בוקסה 19

מזל שהבאתם רצועות גרירה

לפעמים אנחנו נתקלים במהלך המסלול בשטח בוצי או חולי, כשהרכב פשוט "מתיישב" ללא אפשרות לחלצו בלי עזרה. כאן נכנסות לתמונה רצועות הגרירה.
חילוץ אפשר לבצע ב-2 דרכים: ע"י רצועות או ע"י כננת.

חילוץ רכב בשטח בוצי

סוגי הרצועות : חשוב שתדעו שקיימים כמה סוגים של רצועות גרירה: אלסטית שטוחה וכבל אלסטי (קינטי).
האלסטית השטוחה מגיעה במספר משקלים לפי טון (הצבעים מסמנים את קיבולת הגרירה). אל תתבלבלו עם רצועות הרמה שאולי דומות לרצועות גרירה אבל לא נמתחות כמוהן, ולכן מעבירות את כל עוצמת הגרירה למכלולים של הרכב ועלולות ליצור נזק.

רצועת גרירה אלסטית שטוחה

הכבל האלסטי קנטי לעומת זאת הוא קל יותר מבחינת משקל ויש שאומרים שאפילו חזק יותר.היתרון הגדול שלו הוא ביכולת המתיחה (עד 50% !) שהוא בעצם כמו קפיץ שמאפשר יכולת משיכה גדולה יותר (בעיקר בשטח בוצי וחולי).

כבל אלסטי
שאקל זה מגניב

פעולת הגרירה דורשת שאקלים, וזה כדי לעגון את רצועות הגרירה בכלי הרכב.
אם בכלי הגורר יש וו גרירה אפשר לחבר את השאקלים אליו.

במידה ואין, חשוב לחבר את השאקל לאזור נמוך של השלדה (רק לא באזור המשולשים או לאזור מוטות חיבור הגלגל האחוריים). משלבים את הגיר של שני הרכבים על הילוך נמוך LOW בזמן שהרכב הגורר יכול לעזור עם לחיצה קלה על הגז.
חילוץ באמצעות כננת אגב, יבוצע בדיוק כמו התהליך של הרצועות עם השאקלים, כשבסוף מושכים בכננת עד לחילוץ הרכב למקום יציב.
שימו לב ! בעת החילוץ תתרחקו מרצועות הגרירה \ כבל הכננת ומהכננת שיכולים להשתחרר במפתיע ולגרום חלילה לפציעה.

*שימו לב להערות הפעלת כננת כפי שצוין קודם.

החלפת רצועה

ברוב רכבי ה- SBS משתמשים ברצועת הנעה שמותקנת מאחור ומחברת בין המנוע לגיר. זו רצועה מיוחדת לכל כלי ויצרן בנפרד, וזה אומר שלכל רכב יש את רצועת ההנעה שמתאימה רק לו.

MAVERICK 120 X3 TURBO >>>

סגנון הנהיגה ושעות המנוע משפיעים על השחיקה של רצועת ההנעה, לכן חשוב שתמיד תהיה רצועה חלופית זמינה עם כלי העבודה הנדרשים להחלפתה.

ולסיום , מהו מוט דבק אפוקסי פלסטלינה ?

כלי שטח מיועדים לנסיעה בשטח קשה ולפעמים במהלך נסיעה קשוחה אבן יכולה לפגוע ברדיאטור ולגרום לחור או לשברים קטנים. את השברים האלה אפשר בקלות להדביק, ולאפשר המשך הטיול.

הדבק האפוקסי מפריד בין המשך הטיול לאפשרות המבאסת של גרירת הרכב ….. זה דבק שמורכב מ-2 דבקים, והוא גמיש כמו פלסטלינה, מה שמאפשר ללוש אותו ולסתום באמצעותו חורים או להדביק שברים. זהו פלא של דבק שבשטח מקבל מחיאות כפיים סוערות וחיוכים עד השמים .

תמשיכו לעקוב חברים, יש עוד המון טיפים וסודות מהשטח שנצברו בטיולים, כאלו שבסוף עושים גם חוויה מעכבת… לחוויית אליפות.
נסיעה טובה, ואל תשכחו כמובן לקחת איתכם תמיד שקיות זבל ורצועות קשירה כדי להשאיר את השטח יפה גם לבאים אחריכם, ולהחזיר טובה לטבע.
נתראה בפוסט הבא 🚙